Punca Murid Mencapai Tahap Penguasaan yang Rendah dalam Subjek Sains

Punca Murid Hanya Mencapai TP1 atau TP2 dalam Sains

Terdapat beberapa faktor yang mungkin menjadi penyebab murid-murid sukar mencapai tahap penguasaan yang lebih tinggi dalam mata pelajaran Sains. Berikut adalah beberapa kemungkinan penyebab:

Faktor Murid

  • Kemampuan Kognitif:

    • Perkembangan kognitif yang belum optimum melambatkan pemahaman konsep-konsep abstrak dalam Sains.

    • Kemampuan mengingat dan menganalisis yang terhad.

  • Minat dan Motivasi:

    • Kurangnya minat terhadap Sains dapat membuat murid kurang termotivasi untuk belajar.

    • Persepsi bahawa Sains adalah mata pelajaran yang sukar menurunkan motivasi belajar.

  • Gaya Belajar:

    • Setiap murid memiliki gaya belajar yang tersendiri. Jika kaedah pembelajaran yang digunakan tidak sesuai dengan gaya belajar murid, maka proses pembelajaran akan kurang berkesan.

Faktor Persekitaran

  • Kaedah Pembelajaran:

    • Penggunaan kaedah pembelajaran yang terlalu berteori dan kurang melibatkan aktiviti hands on membuat murid bosan dan sukar memahami konsep.

    • Kurangnya variasi dalam pembelajaran juga menjadikan pembelajaran itu membosankan.

  • Kemudahan:

    • Kurangnya kemudahan/ fasiliti pembelajaran Sains, seperti bilik makmal yang lengkap dan alat yang tidak cukup, menghalang proses pembelajaran.

  • Lingkungan Belajar:

    • Suasana belajar yang tidak kondusif, seperti kelas yang bising, kelas yang sempit atau kurang nyaman, dapat mengganggu tumpuan murid.

  • Faktor Keluarga:

    • Sokongan keluarga yang kurang terhadap pembelajaran anak juga dapat menjadi.

    • Latar belakang pendidikan ibubapa juga dapat mempengaruhi minat dan motivasi anak dalam belajar Sains.

Simtom Masalah yang Dapat Dilihat atau Diketahui

Beberapa tanda yang dapat diamati dari murid yang mengalami kesulitan dalam pembelajaran Sains adalah:

  • Kesukaran memahami konsep sains: Murid seringkali sukar menjelaskan konsep-konsep Sains dengan kata-kata mereka sendiri.

  • Markah/ skor yang rendah: Hasil tugasan yang selalu rendah dalam mata pelajaran Sains.

  • Kurang aktif/ minat dalam kegiatan pembelajaran: Murid cenderung pasif dan kurang melibatkan diri dalam aktiviti perbincangan mahupun amali.

  • Mudah bosan: Murid cepat kehilangan tumpuan dan seringkali dilihat mengantuk atau melamun semasa belajar Sains.


Beberapa langkah mengatasi yang dapat dilakukan antara lain:

  • Menganalisis penyebab: Kenal pasti faktor-faktor yang menyebabkan kesukaran belajar Sains pada setiap individu murid.

  • Menyesuaikan kaedah pembelajaran: Gunakan kaedah pembelajaran yang bervariasi dan sesuai dengan ciri individu murid.

  • Memberikan pengayaan: Bagi murid yang sudah menguasai, berikan tugasan yang lebih mencabar kemahiran berfikirnya.

  • Meningkatkan motivasi: Ciptakan suasana belajar yang menyenangkan dan berikan penghargaan atas prestasi yang dicapai.




Cara untuk mengkaji kefahaman yang rendah dalam subjek Sains bagi murid-murid sekolah rendah:

1. Analisis Data Akademik

  • Latihan/ kuiz: Periksa secara mendalam hasil kerja murid dalam latihan/ kuiz untuk kenal pasti topik-topik yang sering kali salah/ pola kesalahan berulang.

  • Tugasan Projek: Analisis hasil kerja projek sains. Perhatikan apakah murid memahami konsep yang diajarkan atau hanya mengikuti arahan yang disediakan.

2. Pemerhatian di dalam bilik darjah:

  • Pelibatan Murid: Perhatikan seberapa aktif murid dalam perbincangan kelas, adakah murid mengajukan pertanyaan kepada guru, atau menjawab pertanyaan guru.

  • Ekspresi Wajah dan Bahasa Tubuh: Amati apakah murid menunjukkan tanda-tanda kebingungan atau bosan semasa pembelajaran.

  • Interaksi dengan rakan sekelas: Perhatikan bagaimana murid berinteraksi di antara satu sama lain semasa menjalankan aktiviti berkumpulan.

3. Temu ramah

  • Secara individu: Guru boleh bertanyakan tentang kesukaran yang murid hadapi dalam memahami konsep sains.

  • Secara berkumpulan: Bentuk kelompok kecil murid untuk berbincang tentang kesukaran yang mereka hadapi secara bersama-sama.

4. Soal selidik/ survey

  • Tertutup: Gunakan soal selidik aneka pilihan atau skala Likert untuk mengukur minat, sikap, dan persepsi murid terhadap subjek sains.

  • Terbuka: Berikan ruang bagi murid untuk menuliskan pendapat dan perasaan mereka tentang pembelajaran sains.

  • Senarai aktiviti pembelajaran sains (misalnya, membaca buku sains, melakukan eksperimen di rumah, menonton filem tentang sains, lawatan, dll) yang diminati/ disukai oleh murid.

5. Ujian Diagnostik

  • Bertulis: rancang khusus untuk mengenal pasti topik/ tajuk yang belum dikuasai oleh murid.

  • Amali: dapat melihat kemampuan murid dalam menerapkan konsep sains dalam situasi seharian.



Faktor-faktor yang Perlu Diperhatikan

  • Bahasa: Pastikan murid memahami istilah-istilah sains yang digunakan.

  • Konteks: Hubungkan konsep sains dengan kehidupan sehari-hari murid.

  • Gaya Belajar: Sesuaikan kaedah pembelajaran dengan gaya belajar setiap murid.

  • Motivasi: Wujudkan suasana belajar yang memotivasikan.

Contoh Pertanyaan survey/ soal selidik:

  • Apakah bahagian/ topik/ tajuk yang paling sukar difahami dalam pelajaran sains?

  • Apakah yang kamu fikirkan menarik dalam pelajaran sains? Mengapa?

  • Adakah kamu selalu mengalami kesukaran semasa belajar sains? Bolehkah kamu ceritakan?

  • Apa yang cikgu boleh lakukan agar kamu lebih mudah memahami pelajaran sains?