macam nak muntah hijau

Pagi tadi merajinkan tangan mengemas bilik. Dah lama anak tak main dalam bilik tu, jadi lepas ni nak kena ajak main sana lebih kerap sebab nak suruh tidur sendiri pulak kat dalam tu. Biasa main masak-masak je dalam tu. Aku dah pindahkan rak TV yang panjang 3 kaki tu ke bilik sebelah. Bukan letak TV pun, cuma dijadikan meja gosok baju lepas beli rak TV yang baru dalam 2 tahun lepas. Lepas ni bilik sebelah tu jadi bilik lipat baju, buat letak baju kat dalam tu sementara Piah besar dan duduk bilik sendiri. Bilik tu sekarang ada satu katil bujang dengan katil tarik bawahnya, satu meja untuk main masak-masak dan satu meja untuk main lego. Meja Jepun je, yang rendah tu.
Satu bilik dah hampir selesai, settle sekali bilik sebelah tu. Astaghfirullaa hal aziim... tahi cicak banyak betul. Mula-mula aku cool lagi, tapi selak punya selak, buka punya buka, makin banyak tahi cicak kelihatan. Aku tak tahulah dah berapa banyak debu tahi cicak aku hidu tadi. Inilah bahana kemas bilik setahun sekali. Dalam dua minggu lepas, aku dah buang barang mainan yang dah betul-betul rosak, tak boleh buat main lagi. Ada dalam 4 beg macam pembungkus lampin 44 keping tu. Banyak. Dan sebenarnya ada lagi mainan dua tiga kotak besar. Aku nak kemaskan ikut tema dan dermakan sebahagian. Mainan ni kalau dah banyak sangat, anak aku bukan main pun. Dicampak sana, dicampak sini buat kumpul habuk. Aku bukannya rajinpun nak mengemas setiap hari 😅 Jadilah sikit mainan masak-masak, serving, robot, kereta dan blok pembinaan. Aku tengok anak-anak ni pandai main order makanan kemudian masak dan hidang 😂😂 Lagi nak buang baju lama yang memang banyak. Maklumlah baju kerja aku dan baju anak-anak masa lebih kecil. Dan buang juga beberapa barang yang dah tak boleh digunakan lagi, daripada menyemak jadi tempat berak cicak, baik aku buang jer lah.
Sampai lohnim tak boleh lupa lagi pemandangan tahi cicak yang bertimbun, berlapis tadi. Lepas ni kena kerap sikit dan lebih rajin pantau kebersihan bilik supaya pengalaman membersih tahi cicak ni tidak menghantui 😷😷