Ikan siakap

I have bought this fish for quite some times and just left it kept in the freezer supposedly waiting for the right kind of cooking to savour it. This fish just melted in the pan so the best way to enjoy it is baked. So I still have some Portuguese grill. Marinated the fish with that for a while then on the grilling pan it went. Yum yum... Once in a while enjoying something out of everyday usuals. I buy this fish only when it is on sale and only the small ones. The cheapest I have bought was at RM8 per fish at Mydin's. CS supermarket has great range of fish selection and cheap too. So if you haven't tried shopping there perhaps tonight is a good time to try? 😀

Tiada apa apa makna kepada sesiapa
Aku dah simpankan di tempat tak nampak
Esok esok aku ingat nak humban je kat tempat sampah

bangun tidur
kepala sakit
kaki tangan lenguh
mengantuk macam tak tidur
teruknya hidup aku

Kalau Aku
Aku dah start kete
Tak tau apesal bendul sangat
Tapi Aku rasa swbenarnya malas
Atau bodoh

seekor anjing yang baik pandai mendengar cakap tuannya
suatu hari yang baik bagi aku dan tuan aku

sedihlah jugak tapi aku hanya perempuan tak guna. buat apa aku sedih

Tazkirah Malam Raya dari whatsapp ku

♡Tazkirah Malam Raya 002♡

Disunatkan mandi hari raya sekalipun tidak berhasrat untuk menghadiri majlis solat hari raya kerana hari raya adalah yaum az-zinah iaitu hari perhiasan. Sunat mandi ini adalah berdasarkan amalan sahabat di mana Imam Malik meriwayatkan dari Nafi’ yang menceritakan:

أَنَّّ ابْنَ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ كَاْنَ يَغْتَسِلُ يَوْمَ الْفِطْرِ قَبْلَ أَنْ يَغْدُوَ 

“Sesungguhnya Ibnu Umar r.a. mandi pada hari raya fitrah sebelum keluar pada pagi hari raya”. (Riwayat Imam Malik dalam al-Muwatta’. Menurut Imam Nawawi; atsar ini adalah soheh) 

Begitu juga dikiaskan kepada mandi hari jumaat. Selain dari mandi disunatkan juga menggunting atau mencukur rambut, memotong kuku dan menghilang bau-bau di badan dan pakaian kerana hari tersebut adalah hari raya, maka disunatkan perkara-perkara tersebut dengan dikiaskan kepada hari jumaat. Menurut Imam Ibnu Rusyd; sunat mandi hari raya adalah ijma’ ulamak. (Lihat; Bidayatul-Mujtahid, jil. 1, hlm. 283).

Bilakah masanya untuk mandi?

Masuknya waktu disunatkan mandi ialah apabila tiba tengah malam. Berkata Imam al-Muzani; “Aku menyukai agar mandi hari raya itu dilakukan selepas terbit fajar” (al-Majmu’, 5/10).