Tak perlu tambah masa tapi permudahkan soalan

Kertas Maths 1 jam ni dari dahulu lagi memang tak cukup untuk murid habis jawab dengan yakin. Biasanya cikgu2 akan minta murid baca betul2 baru mula jawab, tapi kalau dah soalannya panjang berlumba dengan masalah jawabnya, mana nak menghayati kehendak soalan. Soalan pula diputar-belit sampai murid keliru dan gagal menjawab sebaiknya. Konon nak uji tahap berfikir aras tinggi murid-murid. Hawaulah. Kalau pun murid amatlah tunggi tahap berfikirnya dalam kertas peperiksaan, adakah murid tu akan diberi kerja CEO bila masuk umur 13 nanti? Kertas 2 pula beriya-iya suruh murid tunjuk jalan kerja satu persatu sampai ke jawapan. Tanpa mengira kertas itu kertas 1 atau 2, matematik ialah matematik. Tak perlu sebenarnya nak suruh murid tunjuk jalan kira. Dah tu bila jalan kerja tak cukup, kita tolak pula markah diorang. Hawau sangat.