Menyewa lebih baik dari membeli Rumah?

Mungkin kenyataan ini nampak seperti songsang. Tapi anda fikir sendiri logika nya. Ini bergantung kepada sesuatu lokasi dan bukan terpakai kepada semua jenis hartanah . Persepsi beli rumah mesti untung adalah satu persepsi yang sudah tidak boleh diguna pakai lagi untuk masa sekarang, Sekarang masa buat pilihan yang baik & tepat atas sesuatu pemilikan hartanah. Beberapa perkara harus anda selidiki seperti lokasi tumpuan penyewa, lokasi yang matang, lokasi banyak kosong,lokasi duduk sendiri dan lain-lain.

Saya bagi satu contoh satu lokasi yang anda lihat lebih menjurus untuk sewaan dengan kepadatan penduduk yang masih kurang yang harga jualannya RM450K , tetapi market sewa dalam lingkungan RM1000 . Kalau tanya saya , Saya akan jawab lebih baik anda menyewa jer dari beli property berkenaan. Kalau anda beli anda akan keluar deposit cash lebih kurang RM50K termasuk kos yang lain . Lepastu monthly installment lingkungan RM2000. Maintenance fee lagi RM200 . Profit bulanan bank sahaja RM1500 tau. Kalau Sewa anda perlu keluar deposit lebih kurang RM3500 & kos Sewa bulanan RM1000 sahaja.

"Rugi sekejap takpe, Kami tunggu Kenaikan harga?". Fahamkan dulu. Lokasi rumah tumpuan Penyewa nilainya biasanya tidak akan lari jauh dari pengaruh market rental. Kalau sekarang anda menyewa RM1000, sekiranya purata Sewa kawasan Itu RM2000 baru la nilainya hampir match dengan harga RM450K . Anda fikir sewa akan mendadak naik dalam tempoh 4,5 tahun. Fikirkan semula. Jika sesuatu kawasan Itu hanya Ramai penyewa dan market rental RM1000 dan kononnya market value kawasan berkenaan RM450K , saya pasti kawasan Itu sudah terkena penangan 'teori spekulator'.

Habis tu tak perlu beli rumah, Sewa jer sampai tua? Tidak, Kita ada banyak pilihan cari rumah yang lain yang mana lebih berpotensi untuk bina positive cash flow & lebih berpotensi untuk kenaikan harga. Anda boleh sewakan rumah tersebut dan anda boleh menyewa rumah lain yang seperti perenggan di atas. Namun sekiranya anda mahu beli juga unit tersebut mungkin kerana anda memang mahu milikinya , anda tidak boleh meletakkan faktor positive cash flow pada rental & mengharapkan kepada kenaikan harga dalam tempoh pendek & sederhana. Tiada kesilapan jika anda beli memang untuk kegunaan sendiri , bersedia dengan komitmen @ berkemampuan & tidak mengharapkan pulangan.

Kalau anda tidak percaya , anda boleh kaji sendiri sesuatu kawasan yang mana majoriti penduduknya adalah penyewa lihat benchmark ini , ini adalah benchmark yang neutral.

Sewa RM600 = value rumah RM120K
Sewa RM800 = value rumah RM160K
Sewa RM1000 = value rumah RM200K
Sewa RM1200 = value rumah RM240K
Sewa RM1500 = value rumah RM300K
Sewa RM2000 = value rumah RM400K
Sewa RM3500 = value rumah RM700K

Pandangan ke atas benchmark rental tidak boleh diguna pakai untuk kawasan yang matured dan kepadatan penduduknya adalah duduk sendiri (own occupancy). Rumah jenis ini jika anda ada kemampuan atas nilainya, beli adalah yang terbaik dan potensi kenaikan harganya lebih jelas sebab yang Bakal nak beli mereka nak guna sendiri, Kalau mereka suka & mampu mereka akan beli.

Sumber: Khairul Ezuwan