Ingatan tentang ekonomi negara untuk semua

Dalam akhbar cina hari ni, kalau pandai beli baca "China Press". Muka depan atas sekali sebelah kanan masalah ekonomi malaysia semakin teruk dgn nilai matawang jatuh, harga barang semakin naik. Mereka menasihati orang ramai ikat perut dan berjimat tidak membeli barangan yg tidak perlu. Sedangkan akhbar melayu hanya menyiarkan hiburan, kemalangan, bom sana sini, dadah, dan lain2 yg remeh temeh melekakan melayu..mereka tidak menyiarkan tajuk demikian takut rakyat panik..semua jenis perniagaan terutama kain baju hilang pendapatan lebih 50℅ termasuk sogo. Pusat perniagaan Nilai 3  di seremban sepi, tokey besar pening, sumber dari tokey pakaian di pertama complex. Bank dah pun mula tutup cawangan2 untuk kurangkan kos operasi. Mula2 Maybank kemudian CIMB dan kemudiannya pasti diikuti oleh bank2 lain. Ekonomi mungkin akan meleset lagi. Kalau dikaji tentang putaran ekonomi yang meleset setiap 10 tahun sekali memang kita sedang menghampiri. 1988, 1998, 2008 dan kini 2018. Oleh itu para sahabat, pakailah kereta yang ada, duduklah rumah yang ada, tangguh melancong dulu sebab cash amat perlu ketika ekonomi tak menentu. Mungkin sebahagian simpan dalam bentuk saham @ emas. Nak beli rumah baru, tunggu sat, nanti dia akan jadi murah yang amat sangat. Masa tu belilah..sekadar ingatan buat diri sendiri & teman2 yg memerlukan..salam jumaat penghulu segala hari..

Ringgit Malaysia dijangka jatuh lebih rendah kepada RM 4.50 pada akhir September ini serta Ringgit tidak digunakan sebagai mata wang untuk perdagangan dalam pertukaran saham dunia. Ringgit akan pulih apabila kerajaan membuat pengurangan seterusnya eksport minyak mentah atas sebab bekalan. Semua orang perlu mengambil langkah berjaga-jaga kerana ini ialah satu malapetaka ekonomi yang sedang dihadapi. Simpanan Bank Negara hanya RM101 bilion pada masa ini, sedangkan hutang telah melampaui kepada Rm 614,880,270 bilion. Ini bermaksud setiap warganegara mempunyai satu hutang percukaian Rm18,835. Nasihat yang boleh dikongsi bersama,.. buat masa ini hentikan melabur dalam mana-mana usaha niaga, harta atau kereta. Wang tunai yang ada di tangan adalah lebih selamat.. sebagai persediaan dalam menghadapi bencana ekonomi yang sedang dan akan melanda.

''World Economic Analyst'', menurut Penganalisa Ekonomi Dunia, meramalkan dalam masa 3 bulan berikut ini, ekonomi Malaysia.. akan jatuh. Pasaran saham & nilai matawang akan mengalami satu kejatuhan yang agak menjunam secara drastik.

Ini adalah disebabkan tinjauan ekonomi negatif dunia bagi tahun 2017.

Harga minyak mentah akan jatuh terhempas disebabkan penawaran berlebihan. Kerana rakyat Amerika mengepam minyak mentah berlebihan. Alasan-alasan:
i) melukakan ekonomi orang Rusia dan mata wangnya sedangkan orang Rusia ialah no1 dunia.
ii) ISIS pula terpaksa membiayai kelangsungan hidup mereka dengan menjual minyak mentah dengan lebih murah yang diseludup dari Syria & Iraq maka berlakulah kebanjiran pasaran minyak..

Pengeluaran minyak Malaysia akan terkesan oleh hal yang demikian...selain ketidakpastian politik semasa dan rasuah yang melemahkan semangat pelaburan asing...

Dunia telah menganggap Malaysia sebagai no.1 untuk :
i) Rasuah & Skandals serta pemalsuan kewangan dalam pengubahan wang haram.

Jadi sahabat-sahabat saya yang kasihi, ambillah tindakan sederhana dan selesa dalam membelanjakan wang secara bijaksana. Simpan Wang anda untuk hari kesukaran. Kerana kita sedang menuju ke hari-hari yang sukar dan penuh liku. Perjalanan akan menjadi sukar & tidak dapat diduga. Ini akan tertimpa ke atas kita semua, tanpa sedar, tanpa menghiraukan sama ada anda kaya atau miskin. Semoga berjaya untuk semua..............Tun Daim

#copypaste